På svenska In English
Priser i: 

Allmänna villkor för handel med varor på distans (konsument)

Här nedan följer information till dig om sådant som kan vara bra att veta och som hjälper dig att vara trygg i dina köp hos oss, till exempel våra köpvillkor, leveranssätt, ångerrätt samt garantier och service. 

KÖPVILLKOR 

Leveranstider

Lagersaldot visas i webbshopen vid varje artikel. Lagervaror skickas nästkommande normala arbetsdag. Vid tillfällig slutförsäljning är det mycket sällan det är mer än en till två veckors leveranstid och leveranstiden meddelas omgående. 

Priser

Våra angivna priser kan bara ändras av omständigheter som Cordland Marine AB inte råder över, till exempel väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms.

Priser kan visas med eller utan 25% moms på hemsidan. Om momsen skulle ändras förbehåller vi oss rätten att justera våra priser med motsvarande belopp.

Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel.

Betalning 

1. Kontant betalning. Du betalar kontant vid leverans mot postförskott. Postförskottsavgiften är för närvarande 49 kr + expeditionsavgift 44,90 kr.

2. Faktura. Vi kan sända mot faktura efter kreditkontroll. Påminnelseavgift enligt lag samt dröjsmålsränta (referensränta +8%) debiteras vid för sen betalning.  

3. Betalkort.   

Personnummer

I samband med din registrering använder vi ditt personnummer för att kontrollera din kreditstatus och din adress. Den kreditupplysning vi gör på dig registreras inte i några offentliga register och är alltså inte synliga för andra företag eller personer.

Lägsta ordergräns

Den lägsta ordergränsen som expedieras är 200 Kr.

Leveranser utanför Sverige

Sker enligt överenskommelse antingen mot förskotts- eller kortbetalning.

Paket som inte hämtas ut

För alla paket som inte hämtas ut debiterar vi kunden en avgift. Avgiften motsvarar de faktiska kostnaderna för returfrakt, expeditionsavgift och hantering.

Skicka inga förskott

Vi tar inte ansvar för till exempel pengar, checkar och frimärken som skickas i brev.

Minderåriga

Minderåriga (under 18 år) måste ha målsmans godkännande för att få beställa från oss.

Personuppgifter

Cordland Marine AB är ansvarig för behandlingen av de personuppgifter som du som kund lämnar till oss. Dina personuppgifter behandlas av Cordland Marine AB för att kunna administrera dina inköp och i marknadsföringssyfte. Dina personuppgifter kan dessutom lämnas ut till och behandlas av Cordland Marine AB och våra samarbetspartners för marknadsföringsändamål.

Om du inte vill att dina uppgifter ska användas för direktmarknadsföring eller om du vill rätta till några uppgifter så behöver du bara skriva till: Cordland Marine AB, Kläppavägen 37, 439 51  ÅSA

Medlem i SWEBOAT

Cordland Marine AB är medlem i Sweboat- Båtbranschens Riksförbund. Som medlem i Sweboat förbinder vi oss  att följa gällande svenska konsumentlagar samt allmänna reklamationsnämndens rekommendationer

Adressen till Sweboat är:
Sweboat
Box 92065
12007 Stockholm

www.sweboat.se

Force Majeure

Cordland Marine AB är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet.

Befriande omständigheter är bland annat åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel beslut om varningstexter, försäljningsförbud med mera eller en onormal nedgång i marknaden.

Support och tillgänglighet

Har du som kund frågor eller undrar något kontaktar du vårt företag på: 0340-649440 eller cordland@cordland.se

ÅNGERRÄTT

Ingen affär är avslutad förrän du fått, provat och godkänt dina varor. Därför har du 14 dagars ångerfrist på alla varor som beställts per distans.

Som kund har du rätt att häva köpet, utan kostnad, om du inte godkänner en ny föreslagen leveranstid vid eventuell försening.

14 dagars ångerfrist

Är du inte nöjd med något du beställt har du som kund rätt till 14 dagars ångerfrist efter det att du mottagit varan. Du har rätt som kund att utan kostnad öppna förpackningen för att kontrollera att varan fungerar. Du har alltid rätt att häva ditt köp om varan är slut. Ångerfristen gäller dock inte på förseglade datorprogram eller programvara om förseglingen har brutits. Varan måste skickas tillbaka i väsentligen oförändrat skick. Om du vill utnyttja din ångerrätt ska varan skickas tillbaka i originalförpackningen. Du betalar själv returfrakten om du ångrar ditt köp.

Bytesrätt/reklamation/retur

Om en vara är felaktig eller felexpedierad ska du så snart du upptäckt detta kontakta Cordland Marine AB, se kontaktuppgifter nedan, för instruktioner.

När vi fått tillbaka varan och konstaterat att den inte är skadad pga felaktigt användande eller liknande, kommer den åtgärdas i enlighet med  Konsumentköplagen. Visar det sig att varan har fel eller är felexpedierad återbetalar Cordland Marine AB fraktkostnaden samt står för returfrakten efter åtgärd. Alla paket skickas ”fritt vårt lager ” Är paketet och/eller innehållet skadat när du får det ska du anmäla det till den som levererar varan genast på platsen. Vid byte eller retur står du för transportrisken. Spara alltid följesedeln tills returen är avklarad, där står ditt returkollinummer. Detta nummer används alltid vid eventuella reklamationer på posten.
Konsumentköplagen ger dig rätt att reklamera en vara inom 3 år, under förutsättning att varan var felaktig vid leveranstillfället. Påtala eventuella fel inom skälig tid. Vid tvister som vi inte lyckas lösa tillsammans, rekommenderar vi att du vänder dig till Allmänna reklamationsnämnden. Vi följer som medlemsföretag i Sweboat alltid deras rekommendationer.

Retur av större varor.

När det handlar om större varor så kan du behöva en returfraktsedel. Kontakta i så fall Cordland Marine AB.  Vid byte eller retur av större varor står du för transportrisken. Spara alltid följesedeln tills returen är avklarad. Där står ditt returkollinummer som alltid används vid eventuella reklamationer av frakten.

Återbetalning då du vill använda din ångerrätt.

När vi fått tillbaka varan och konstaterat att den inte är skadad betalar vi tillbaka det belopp du betalat .Återbetalningen sker inom 30 dagar.

Vid kontantköp sker återbetalningen i första hand via banköverföring.

Skadade paket

Alla paket som lämnar Cordland Marine AB sker enligt ”fritt vårt lager”. Är paketet och/eller innehållet skadat när du får det ska du anmäla det genast till den som levererar varan.

LEVERANSSÄTT

DHL, Posten eller enligt överenskommelse.

GARANTIER, REKLAMATIONSRÄTT OCH SERVICE

Varor som omfattas av garanti åtföljs av garantibevis. Detta gäller för garanti tillsammans med styrkande av betalning . För att du ska få rätt hjälp om varan gått sönder måste du följa anvisningarna i garantibeviset.

Konsumentköplagen ger dig rätt att reklamera en vara inom 3 år, under förutsättning att varan var felaktig vid leveranstillfället. Påtala eventuella fel inom skälig tid. Vid tvister som vi inte lyckas lösa tillsammans, rekommenderar vi att du vänder dig till Allmänna reklamationsnämnden. Vi följer som medlemsföretag i Sweboat alltid deras rekommendationer.

Manualer

De produkter vi saluför är i de flesta fall kommunikationsprodukter för professionellt internationellt bruk där engelska används. Manualer till dessa produkter är på engelska. Svensk manual finns till enskilda konsumentprodukter vilket anges i produkttexten.

ÖVRIGT

I övrigt gäller bestämmelserna i Konsumentköplagen. De innebär att du har rätt att reklamera en vara inom tre år, under förutsättning att varan var felaktig vid leveranstillfället. Påtala eventuella fel inom skälig tid. Om det blir en tvist som vi inte lyckas lösa tillsammans, rekommenderar vi att du vänder dig till Allmänna Reklamationsnämnden. Vi följer alltid deras rekommendationer. Allämnna reklamationsnämndens hemsida hittar du på www.arn.se.

LEVERANSVILLKOR FÖRETAG

Priserna är angivna fritt vårt lager. Vi levererar normalt med DHL eller enligt överenskommelse.

Garanti:

Vi lämnar 12 månaders garanti på ny utrustning. Varje transport i samband med reparation eller utbyte sker på köparens risk och bekostnad.

Vid eventuella garantianspråk eller andra reparationer önskar vi en kortfattad felbeskrivning och vi lämnar en blankett att fylla i och medsändas varan.

Returer:

Frakter sker på köparens risk och bekostnad. Vid retur inom 10 dagar efter fakturadatum debiteras returavgift 10% av varans värde. Vid retur 10-40 dagar efter fakturadatum debiteras returavgift om 25% och efter efter 40 dagar godkänns inte returer. Artiklar som ej är lagervaror och tagits hem specifikt för kunds räkning krediteras ej. Returer kan bara godkännas om de är kompletta och i originalkartong.

Övrigt:

I övrigt gäller allmänna leveransbestämmelser NL09 för leveranser av utrustning. Dessa bestämmelser tillhandahålls på begäran. Av NL09 framgår bland annat att levererad utrustning förblir säljarens egendom till dess den blivit fullt betald.

 

Företagsinformation

Cordland Marine AB

Kläppavägen 37

439 51  ÅSA

Tel. +46 (0) 340-649440

Fax. +46 (0) 340-649449

www.facebook.com/cordlandmarine

cordland@cordland.se

www.cordland.se

Org nr: 556521-5091                 

VAT nr: SE556521509101

 
    Håll dig uppdaterad! Cordland Marine AB
   

Håll dig uppdaterad, följ oss på MyNewsDesk!

Följ Cordland Marine AB

Kläppavägen 37
SE-439 51 Åsa
Sweden
Tel 0340-64 94 40
Fax 0340-69 94 49
cordland@cordland.se